Social media in attracting students in higher education: the missing incentive

Authors

  • Thiago de Luca Sant'ana Ribeiro Faculdade de Tecnologia do Estado de São Paulo - FATEC, São Paulo, (Brasil)
  • Gustavo Silva Gonçalves Marketing educacional Estratégico - Mkt4edu, São Paulo, (Brasil)
  • Anderson Antônio de Lima Faculdade de Tecnologia de São Paulo - FATEC, São Paulo, (Brasil)
  • Marcos Antonio Maia Lavio de Oliveira Faculdade de Tecnologia de São Paulo - FATEC, São Paulo, (Brasil)

DOI:

https://doi.org/10.53946/rmrreview.v4i1.51

Keywords:

Student recruitment, Higher education, Social media, Technical Report

Abstract

Objective: The objective of this technical report is to present the processes and results of social media strategies in attracting students from two Brazilian higher education institutions (HEIs). 

Methodology: We chose the case study for this research because it represents, in general, the preferred strategy when asking questions such as ‘how’ and ‘why’. The central aspect of the case study is to increase in-depth understanding of the knowledge studied, as well as bringing greater reliability and trustworthiness to the cases. In this report, two real cases of recruiting IES students are presented with the results.

Originality: In the educational sector, especially in higher education, social media has been used as an important tool for attracting students to higher education institutions (HEIs). Despite this, few studies work with real data in this segment. In this sense, it is important to understand the activities and real results of attracting students. 

Main results: Firstly, a table is presented summarizing the main social media activities implemented by HEIs A and B. Secondly, numbers of enrollees are presented by source of origin and by interaction with organic social media. 

Managerial Contributions: The set of results demonstrates that social media has two relevant roles in the processes of attracting students. Firstly, some leads originate through social media. In other words, potential enrollees get to know the HEI or the HEI content through social media (Instagram, Facebook, among others). Secondly, social media plays a role in nurturing leads, regardless of their source of origin.

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Author Biographies

Thiago de Luca Sant'ana Ribeiro, Faculdade de Tecnologia do Estado de São Paulo - FATEC, São Paulo, (Brasil)

Doutor em Administração pela Universidade Nove de Julho (2022). Professor permanente de Gestão e Negócios da Faculdade de Tecnologia do Estado de São Paulo - FATEC, São Paulo. Consultor de dados e Business Intelligence da empresa Mkt4edu. É autor do livro "Administração sob a Ótica dos concursos" (2016).

Gustavo Silva Gonçalves, Marketing educacional Estratégico - Mkt4edu, São Paulo, (Brasil)

Doutor em Administração pela Universidade Nove de Julho - UNINOVE, São Paulo, (Brasil). CEO/Co-fundador da MKT4EDU Consultoria em Captação Ltda empresa com atuação no Brasil, México, EUA, Portugal e Emirados Árabes Unidos. 

Anderson Antônio de Lima, Faculdade de Tecnologia de São Paulo - FATEC, São Paulo, (Brasil)

Doutor pela Universidade Nove de Julho - UNINOVE, São Paulo, (Brasil). Professor de ensino superior da Faculdade de Tecnologia de São Paulo - FATEC, São Paulo. 

Marcos Antonio Maia Lavio de Oliveira, Faculdade de Tecnologia de São Paulo - FATEC, São Paulo, (Brasil)

Doutor em Administração pela Universidade Nove de Julho, UNINOVE, São Paulo, (Brasil). Professor Universitário e Consultor na área de Logística e Transportes. Membro Fundador do Grupo de Excelência Cadeias Produtivas e Logística Empresarial do Conselho Regional de Administração-SP (CRA/São Paulo). Diretor da Faculdade de Tecnologia de São Paulo - FATEC, São Paulo. Professor Mediador das disciplinas de Logística e Planejamento e Gestão Estratégica do CST em Gestão Empresarial - EAD da FATEC/SP. 

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Published

2024-04-15

How to Cite

Ribeiro, T. de L. S., Gonçalves, G. S., de Lima, A. A. ., & de Oliveira, M. A. M. L. (2024). Social media in attracting students in higher education: the missing incentive. Retail Management Review, 4(1), e51. https://doi.org/10.53946/rmrreview.v4i1.51

Issue

Section

CRM e retenção de clientes